Když diskutujeme s učiteli na akreditovaných webinářích typy úkolů, které je vhodné zařadit do Únikové hry, nenacházíme prakticky žádné omezení. Klíčové je, aby dané cvičení správně cílilo na vybranou skupinu žáků, byl do hry zařazen úvodní úkol s wow efektem, který zvládne každý žák i skupina pro posílení motivace a prožití úspěchu. Obtížnost by měla mírně gradovat a poslední úkol by měl být výsledkem práce celého týmu.
Ať už se jedná o online cvičení v LearningApps, rovnici v matematice, skok přes kozu v tělesné výchově, Caesarovu šifru nebo puzzle, musíme myslet na typ zpětné vazby, kterou žáci za správné splnění obdrží. Online úkoly a formuláře mají tu výhodu, že nabízí automatickou zpětnou vazbu - za správné řešení obdrží skupina část kódu, slovo, heslo, písmeno či informaci jak dále postupovat. Úkoly, které hodnotí učitel v průběhu hry vyžadují jistý čas na kontrolu. Stejnou zpětnou vazbu pak učitel může dávat na lístečku, v obálce apod. Úkoly může vyhodnocovat společně s učitelem např. nadaný žák nebo asistent. Výhodou je ale komplexní pozorování procesu, možnost nápovědy, zpětné vazby, nebo jen doporučení pro nalezení správného řešení.
Typy úkolů
1. Úlohy, zadání a cvičení běžně související s oborem nebo předmětem
2. Dovednostní výzvy zaměřené na praktické činnosti
3. Logické úlohy v herním prostředí a úkoly typu Zebra
4. Šifry, hlavolamy a hry
5. Orientační a geolokační úkoly
LearningApss.org
Výzkum mezi pedagogy potvrdil, že 99 % online únikových her obsahuje úkoly v aplikaci LearnigApss, která nabízí právě automatickou zpětnou vazbu. Tu zadá učitel při tvorbě cvičení a žáci se k ní v průběhu hry dopracují a následně s ní dle zadání na začátku hry pracují. Výhodou je, že aplikace je kompletně zdarma a nabízí databázi již vytvořených úkolů, které autor může jednoduše zkopírovat, duplikovat a upravit pro svoje vlastní potřeby. Jak s LA pracovat se můžete podívat na následujícím videu.
Další nápady na hádanky do ÚH, inspirováno podle Paige Ellswhorth Lyman (2021):
Matematické a číselné metody: 

Tvar a obrys ručiček na hodinkách, číselné zprávy na tlačítkových telefonech, hash značky, segmentové displeje,  římské číslice, binární čísla aj.
Objekty s čísly, které mohou být zařazeny ať už jako fyzické rekvizity, fotografie a obrázky do IRL her, nebo jako součást grafických scén v online hrách:
Kostky 🎲😄
Hrací karty (prší, žolíky, ...) 🃏🎴
Scrabble písmenka 🅰️🔠
Karty Uno 🃏🌈
Měřící nádoby🥛📏
Peníze 💰💸
Procento bavlny nebo polyesteru na cedulkách👕💯
Hmotnost, délka, výška a šířka předmětů 📦📐
Objem 🥤🔢
Domino kostky🀄🔳
Bingo, kulečníkové koule 🎱✅
Losovací lístky 🎟️🍀
Velikosti oblečení nebo obuvi 👚👟
Krabička od zápalek 📦🔥
Vrtáky 🔩🛠️
Encyklopedie 📚🧠
Šipkové terče 🎯📍
Teploměr nebo termostat 🌡️🌡️
SPZ 🚘🔤
Šeky 🖋️💵
Čísla letů ✈️🔢
Souřadnice grafů 📊📍
Kalendáře 🗓️📅
Čísla stránek knih 📖🔢
Školní známky 📝🅰️
Vzdálenosti v mílích/kilometrech mezi body na mapě 🗺️📍
Označení jídel v restauraci 🍽️📊
Ceny zboží 🏷️💰
TV kanály 📺🔢
Rozhlasové stanice 📻🎶
Půda a údaje v katastru🌳🌲
Časy příjezdů/odjezdů ⏰🚆
Vrcholy, hrany a stěny 3D tvarů 🔺🔳
Levely ve videohrách 🎮🔝
Výsledky sportovních zápasů⚽🏆
Adresy, čísla silnic, PSČ, čísla bytů a hotelových pokojů 🏠🛣️
Telefonní čísla 📱📞
Rychlostní limity a značky🚦🛣️
Zeměpisná délka a šířka 🌐📍
Data 📅📆
ID dokladů🆔🔢
Karát diamantů nebo ryzost zlata 💍💎
Údaje v CH/F tabulkách🔢
Stopky nebo časovače ⏱️⌛
Počítadla kroků 🚶
Barometr pro měření tlaku vzduchu 📏🌤️
Registrační čísla lodí ⛵🔢
Modelové číslo elektroniky (např. mobilní telefony, televize) 📱📺
Počet zubů na kolečkách soukolí ⚙️🔢
Hodnocení filmů nebo knih 🎬📚😊🌟
Kódy, šifry, dopisy a slova: 
Další objekty a metody umožňují umě kombinovat šifrovací nástroje, písmena a slova. Ty se následně dají nadesignovat na informace vedoucí k dalšímu postupu ve hře nebo kombinovat s čísly. Jde např o:
Šifrovací kolo: Šifrovací kolo je mechanické zařízení používané k šifrování textu pomocí jednoduché substituce. Příklad: Při posunutí o 3 znaky, "AHOJ" by se šifrovalo jako "DKRM".
Šifra Caesar: Jedná se o jednoduchou substituční šifru založenou na posunu abecedy o pevný počet pozic. Příklad: Při posunutí o 3, "AHOJ" by se šifrovalo jako "DKRM".
Šifra klíčových slov: Tato šifra vytváří šifrovací abecedu pomocí klíčového slova, které určuje pořadí písmen. Příklad: Klíčové slovo "KLUČ", abeceda: "KLUČABDEFGHIJMNO...". Text "AHOJ" by se šifrovalo jako "KLOD".
Šifra Atbash: Atbash šifra je substituční šifra, která invertuje abecedu (A ↔ Z, B ↔ Y atd.). Příklad: Text "AHOJ" by se šifrovalo jako "ZLSL".
Sloupcová transpozice: Text se zapisuje do mřížky po sloupcích a čte se po řádcích. Příklad: Text "AHOJVSEMPRITEL" ve mřížce 3x5: AHO JVS EMP Šifrovaný text: "AJEAHOVPSEMTL".
Transpozice: Text se zapisuje do mřížky po řádcích a čte se po sloupcích. Příklad: Text "AHOJVSEMPRITEL" ve mřížce 3x5: AHO JVS EMP Šifrovaný text: "AJEEHMOPSVTLP".
A1Z26: Šifra, která nahradí písmena čísly podle jejich pozice v abecedě (A=1, B=2, atd.). Příklad: Text "AHOJ" by se šifrovalo jako "1 8 15 10".
Polybius Squre: Šifra, která používá mřížku 5x5 pro šifrování písmen pomocí jejich souřadnic. Příklad: Text "AHOJ" by se šifrovalo jako "11 33 24 42".
Společná písmena k číslům: Každé písmeno je nahrazeno číslem, které udává jeho pozici v abecedě, ale pouze pro písmena, která se vyskytují v obou slovech. Příklad: Text "AHOJ" se šifruje s klíčem "KLUC" jako "A8OJ", protože "H" je na 8. pozici v abecedě a "K" je na 8. pozici v klíči.
Kód ASCII: Každé písmeno je nahrazeno jeho ASCII hodnotou. Příklad: Text "AHOJ" by se šifrovalo jako "65 72 79 74".
Symboly: Každé písmeno je nahrazeno unikátním symbolem. Příklad: Text "AHOJ" by se šifroval jako "☼⌂♣♦" (předpokládáme, že A=☼, H=⌂, O=♣ a J=♦).
Pigpenova šifra: Tato šifra používá sadu symbolů pro zastoupení písmen abecedy. Příklad: Text "AHOJ" by se šifrovalo jako "┌┐ ┌─┐ └─┘ ┌┼─".
Braillovo písmo: Písmena jsou nahrazena odpovídajícími Braillovými symboly. Příklad: Text "AHOJ" by se šifrovalo jako "⠁ ⠓ ⠕ ⠚".
Morseova abeceda: Každé písmeno je nahrazeno svým ekvivalentem v Morseově abecedě. Příklad: Text "AHOJ" by se šifrovalo jako ".- .... --- .---".
Fonetická abeceda NATO: Každé písmeno je nahrazeno svým ekvivalentem ve fonetickém abecedě NATO. Příklad: Text "AHOJ" by se šifrovalo jako "ALFA HOTEL OSCAR JULIET".
Vigenèrova šifra: Tato šifra je rozšířením Caesarovy šifry, která používá klíčové slovo pro určení posunu v abecedě pro každé písmeno v textu. Příklad: Klíčové slovo "KLUC", text "AHOJ" by se šifrovalo jako "KPOD".
Playfairova šifra: Jedná se o digrafickou substituční šifru, která používá mřížku 5x5 a páry písmen pro šifrování. Příklad: Klíčové slovo "KLUC", text "AHOJ" by se šifrovalo jako "DLOD".
Rail Fence šifra: Text je zapsán ve formě plotu (zig-zag) a poté čten po řádcích. Příklad: Text "AHOJ" by se šifrovalo jako "AJHO".
Book šifra: Každé písmeno je reprezentováno číslem stránky, řádku a pozice písmene na této stránce v konkrétní knize. Příklad: Text "AHOJ" by se mohl šifrovat jako "12.5.1 34.6.3 56.7.2 78.9.4".

Další šifry a jejich ukázky můžete najít na webu sifry.sourceforge.net
Hádanky a hry
Zábavným prvkem mohou být další hry a hádanky, které mohou udělat hru atraktivnější pro slabší žáky, nebo pro žáky s LMP. 
Bludiště - složitá síť cest nebo chodeb, ve kterém je úkolem najít správnou cestu od vstupu k východu.
Odkaz na online generátor: mazegenerator.net
Křížovky - druh slovní hádanky, kde se musí vyplnit prázdná políčka na mřížce pomocí slov nebo frází.
Odkaz na online generátor: puzzle-maker.com/CW/
Sudoku - velmi známá logická číselná hádanka, kde je cílem vyplnit čísla 1 - 9 do mřížky, tak aby se žádné číslo neopakovalo ve stejném řádku, sloupci nebo malém čtverci 3x3.
Odkaz na online generátor: sudokuweb.org
Spojení teček - hádanka oblíbená u malých dětí, která spočívá v propojován číslovaných teček, tak aby vytvořila obrázek nebo tvar.
Odkaz na online generátor: ohmydots.com/creator.html
Obrázky podle čísel - druh grafické hádanky, kde účastníci musí vyplnit plochy obrázku podle přiřazených čísel, která reprezentují barvy.
Odkaz na online generátor: pbnify.com
Nonogram - logická hádanka, která spočívá v odhalení obrázku tím, že se vyplní buňky na mřížce podle čísel uvedených na okrajích.
Odkaz na online generátor: nonograms.org/nonograms/p/4
Další tipy: osmisměrky, puzzle, vizuální hádanky apod.
Další weby
Rebus generator: festisite.com/rebus
Word scramble generator: toolsforeducators.com/scramble/
Bingo card generator: myfreebingocards.com/
Jigsaw puzzle generator: jigsawplanet.com/
Riddle generator: riddles.com/
Logic grid puzzles: logicgridpuzzles.com/create/
Memory game generator: toolsforeducators.com/memory/

Máte nějaké další návrhy, nápady nebo zajímavé odkazy? Ozvěte se do zpráv. :) 

Mohlo by se Vám líbit

Back to Top