Seminář k Únikovým hrám na 2. stupni ZŠ. /centrumrobotiky.eu
Seminář k Únikovým hrám na 2. stupni ZŠ. /centrumrobotiky.eu
Úniková hra v seriálu Teorie velkého třesku. /The Big Bang Theory, Warner Bros. Television
Úniková hra v seriálu Teorie velkého třesku. /The Big Bang Theory, Warner Bros. Television
Escape box, vlastní zpracování
Escape box, vlastní zpracování
Úniková hra v předmětu Fyzika na 16. ZŠ a MŠ Plzeň
Úniková hra v předmětu Fyzika na 16. ZŠ a MŠ Plzeň
Grafické prostředí hry s pomocí programu Canva, vlastní zpracování
Grafické prostředí hry s pomocí programu Canva, vlastní zpracování
Grafické prostředí hry s pomocí programu Canva, vlastní zpracování
Grafické prostředí hry s pomocí programu Canva, vlastní zpracování
Grafické prostředí hry s pomocí programu Canva, vlastní zpracování
Grafické prostředí hry s pomocí programu Canva, vlastní zpracování
Co je to Úniková hra?
Úniková hra (ÚH) ve školství je výuková metoda a forma vyučování, která spojuje zábavnou formou prvky gamifikace a problémového vyučování. Jedinečný a poutavý příběh přenáší účastníky hry do prostředí, kde na ně čekají hádanky, šifry, kódy a další úkoly, které se pojí s libovolným školním předmětem. Únikové hry jsou nástrojem ke smysluplné spolupráci a rozvoji klíčových kompetencí. Žáci posuzují, získávají, sdílí a sdělují informace. K tomu volí postupy, strategie a způsoby odpovídající konkrétní situaci a účelu. Identifikují problémy a možnosti jejich řešení. Zvažují a kriticky hodnotí různá východiska problémů, které jim hra naskytne.
ÚH jsme hráli s kamarády, jsou to ty samé hry?
Existuje několik dělení ÚH. Různí autoři mají na danou problematiku odlišné pohledy. Pokud se ale podíváme na současný trend ÚH ve vzdělávání, můžeme hry dělit do tří základních kategorií.
Komerční - reálné budovy, místnosti, rekvizity, živý herci apod. (fyzické). Profesionální software s online rébusy a hádankami (online). Deskové hry, tištěné knihy a sešity, Escape boxy. Nevyžadují odborné znalosti, zahrnují časový limit.
Volnočasové - Letní tábory, kroužky, oslavy. Převážně stopovačky (kešky),  šifrovačky, pohádkové lesy apod. 
Edukativní - Metoda a forma v prostředí vzdělávací instituce. Často vyžadují konkrétní znalosti či dovednosti nebo se zaměřují na jejich získání, procvičení a otestování z nejrůznějších předmětů, oborů, praktických kurzů apod. 
Jaké jsou cíle ÚH?
Cíle hry jsou v případě ÚH velmi individuální. Odvíjí se od potřeb učitele, herního prostředí až po volbu organizační formy. Můžeme ÚH do výuky zařadit např. jako aktivitu pro zlepšení komunikačních a sociálních dovedností. Posílení klimatu ve třídě nebo práci s digitálními technologiemi. ÚH může sloužit také jako nástroj k uvedení nové látky, ověření již získaných znalostí, procvičování či jejich otestování. ÚH je také skvělým pomocníkem pro zvýšení motivace, aktivizace či zpestření výuky.
Proč zařadit ÚH do výuky?
ÚH jsou zábavným nástrojem, který dokáže zvýšit motivaci žáků a studentů. Pomáhají rozvíjet komunikační kompetence, podporují práci v týmu, logické  i kritické myšlení, kreativitu a v neposlední řadě také znalosti z jednotlivých předmětů.  Získaná zpětná vazba od učitelů, kteří ÚH do svých předmětů zařadili je v drtivé většině případů pozitivní. S využitím digitálních technologií mohou hry dostat nový rozměr, zapojit se díky tomu mohou větší skupiny studentů.
Jaký je rozdíl mezi online a IRL hrou?
Za online únikovou hru považujeme tu, která je ve své formě i organizačním způsobu hry přesunuta do virtuálního světa. Nabízí online úkoly i zámkové mechanismy. IRL hra, nebo In Real Life game je klasická úniková hra (místnost), kterou žáci nebo studenti hrají face to face v prostředí školy nebo na jiném předem určeném prostranství. Může jít o složité hry plné rekvizit a originálních hádanek, nebo čistě jen o QR kódy zdobené třídy, kdy žáci cvičení řeší s pomocí digitálních technologií.
Jak začít s danou aktivitou?
Můžete využit již vytvořené hry, které sdíleli učitele např. online nebo se inspirovat dalšími návrhy na těchto stránkách. Pro začátek vždy doporučuji učitelům zahrát si alespoň jednu nebo dvě hry doma s rodinou či přáteli a poté ji zařadit do výuky. Pokud se rozhodnu vytvářet vlastní, originální hru, je třeba se počítat s vyšší časovou náročností přípravy. Věřte, ale že to stojí zato.  Pokud budete pečlivě následovat níže zmíněné kroky, určitě se vám hru podaří zrealizovat.
1. Řekněte si jaké jsou vaše cíle, co od hry očekáváte, na co se chcete zaměřit? (Znalosti, dovednosti, posílení klimatu, týmová práce atd.) a zvolte si typ hry (online, IRL, kombinace, stopovačka apod.).
2. Vyberte oborové nebo zájmové téma hry a vytvořte zajímavý úvodní příběh jako motivaci pro vaše studenty. Téma může souviset s učivem, blízkými událostmi, významnými akcemi nebo může mít dobrodružný či detektivní nádech.
3. Na základě vzdělávacích cílů vytvořte hádanky, kvízy, úkoly a cvičení, které budou muset studenti vyřešit, aby "unikli" z místnosti. Ujistěte se, že hádanky jsou vhodně nastavené pro daný věk, pokrývají požadované vzdělávací koncepty a mají jasnou souvislost s tématem a příběhem. Určete si správná řešení a kódy, které žáci obdrží za správná řešení. Nakreslete si jednoduché schéma hry, které bude popisovat a zobrazovat postup. Více např. zde. Hádanky mohou zahrnovat jednoduché hry, kódy, matematické úlohy, slovní hry a praktické aktivity, nebo jakékoli další činnosti spojené s vaším předmětem. (Více na stránce Úkoly a hádanky).
4. Naplánujte si přípravu a sežeňte potřebné materiály, nebo prostudujte webové stránky, které pro tvorbu využijete. Vytvořte rekvizity, nebo grafické podklady které budou studenti používat.
5. Otestujte vytvořené aktivity i komplexní příběh a průchod hrou mezi svými kolegy a rodinou. Zapojte ostatní studenty, získejte konstruktivní zpětnou vazbu.
6. Nechte studenty odehrát jednodušší varianty hry od ostatních učitelů např. online nebo ve třídě na papír. Dopřejte jim prostor a čas pro zkoumání a objevování.
7.  Soustřeďte hru na týmovou práci, připravte si rozdělení studentů do stejně zdatných týmů. Mějte připravená pravidla a rozmyslete se, zda chcete studenty dostat pod tlak přidaným časovým limitem. 
8. Před začátkem aktivity vysvětlete studentům pravidla, koncept a postup únikové hry, včetně toho jak spolupracovat v týmu, jaké zásady platí pro bezpečnou komunikaci a jak chtějí, aby se v takovém prostředí cítili a co proto musí udělat. Monitorujte průběh hry a v případě potřeby poskytněte podporu nebo nápovědy. Ujistěte se, že se všichni studenti aktivně zapojují (to je velmi náročná část a je potřeba na ní myslet při vytváření úkolů, které je možno koncipovat tak, aby alespoň část musel plnit každý člen týmu).
9. Reflektujte celý průběh hry, hodnoťte a odměňujte žáky minimálně certifikátem za snahu, nebo průchod celou hrou. Diskutujte o tom, co se studenti naučili, co pro ně bylo náročné, jaké strategie volili při řešení, jak se jim dařilo spolupracovat a jak vaší hru hodnotí.
10. Zohledněte zpětnou vazbu a své vlastní pozorování využijte k tomu, abyste hru mohli vylepšit a použít ji v dalších hodinách.
Back to Top