Cílem bylo zjistit, jaký měl boom kolem únikových her dopad na distanční vzdělávání žáků během pandemie a jak tomu pomohla organizace informací na sociální síti. Sběr dat probíhal ve Facebookové skupině Únikové hry ve školství, kterou jsem založil 21. října 2020 za účelem sdílení návodů, tipů, triků a inspirace k Únikovým hrám. Do online dotazníkového šetření se zapojilo 156 pedagogů. Chci poděkovat všem respondentům za jejich čas, který dotazníku věnovali. Komunita, která se kolem ÚH vytvořila byla nejaktivnější v druhém období uzavření škol a  díky všem aktivním členům mohou učitelé i dnes využívat všechny sdílené hry,  návody, úkoly a šifry pro své vzdělávací i soukromé potřeby. K 1. březnu 2023 má facebooková komunita už přes 10.000 členů z řad učitelů, rodičů, studentů, akademických pracovníků a dalších zájemců o ÚH a patří k nejpočetnějším na českém internetu.
VANĚK, Patrik. Únikové hry v distanční výuce. Plzeň, 2023. diplomová práce (Mgr.). ZÁPADOČESKÁ UNIVERZITA V PLZNI. Fakulta pedagogická

87 % respondentů byly ženy. 35 % ve věku 46 a více.  Skoro 50 % dotazovaných pochází z města s více než 10 tisíci obyvateli. Přes 97 % odpovědí přišlo od lidí s vysokoškolským vzděláním.

Graf ukazuje, že respondenti ve Facebookové skupině nejčastěji hledají hotové hry, inspiraci pro tvorbu vlastních únikovek a návody pro jejich vytváření. Jeden respondent uvedl, že ve skupině vyhledává sociální kontakty, hraje sdílené hry a pozoruje učitelskou komunitu. Facebook obecně hrál velmi důležitou roli v době pandemie z hlediska sdílení a hledání nápadů pro distanční vzdělávání. Proto se konkrétnímu použití skupiny Únikové hry ve školství věnuje další část výzkumu.

Další část studie je zaměřená na pedagogy a online únikové hry v distančním vzdělávání.

O únikové hry se nejčastěji zajímali učitelé předmětů matematika, český jazyk a angličtina. V odpovědích učitelů najdeme ale také např. psychologii, elektrotechniku, didaktiku, španělský jazyk či odborný výcvik.

Výbornou zprávou je, že nikdo z respondentů nezaznamenal negativní reakce. Naopak, výsledky ukazují, že ÚH měly v distanční výuce velký úspěch mezi žáky a studenty.

Nejčastěji byly ÚH v distanční výuce využívány k procvičování. Sloužily také jako nástroj pro zpestření výuky a vzhledem k časté organizační formě samostatné práce je velká část učitelů využívala také jako opakování probrané látky.

Přestože Morris (2020) i Lyman (2021) zdůrazňují výhody ÚH především v komunikaci a spolupráci. Učitelé zadávaly online ÚH v distanční výuce především jako samostatnou práci.

Úkoly, které byly součástí her měly v drtivé většině automatickou zpětnou vazbu. Využívalo je 80 % pedagogů. Výhodou je, že nevyžadují další kontrolu ze strany učitele a žák, nebo skupina, která hru absolvuje může samostatně postupovat. Tato forma je náročnější na čtenářskou gramotnost a v některých případech může dojít k zjednodušení průchodu 

Analýza 10 nejpopulárnějších ÚH odhalila, že téměř všechny online hry měly úkoly odkazující na web LearningApps.org. Tento nástroj umožňuje tvořit interaktivní kvízy a úkoly, které nabízí hráčům po jejich splnění získání číselné, textové nebo obrázkové zpětné nejčastěji ve formě klíče, který je potřeba pro úspěšně absolvování.

Nejčastěji se hry tvoří v programu Google Slides. Tento nástroj vyzkoušelo 80 % respondentů. Ostatní nástroje jsou ve srovnatelné míře. 

Nejčastějším zdrojem informací pro pomoc s tvořením byla multimediální platforma YouTube, kde se nachází tutoriály zdarma ke shlédnutí.

Můžeme pozorovat, že spousta tvůrců nesdílelo své výtvory s komunitou, ale raději je posílali přátelům či kolegům.  Důvodů může být několik, ať už nejistota ohledně kvality hry, případně strach z negativní kritiky ze strany veřejnosti. Sdílení s lidmi, kteří jsou nám bližší a máme s nimi konkrétní vztahy, tak v jistých případech dává smysl.

Tvorba her vyžaduje pokročilejší  znalost digitálních nástrojů. Rozvíjí kreativitu a vizuální vnímání při přípravě herních scén v grafických programech. Kombinace různých online zámkových mechanismů a aplikací pro vytváření úkolů rozšiřuje tvůrcům obzory a potvrzuje proč 90 % respondentů uvedlo, že došlo ke zlepšení jejich digitálních dovedností.

Back to Top