
87 % respondentů byly ženy. 35 % ve věku 46 a více. Skoro 50 % dotazovaných pochází z města s více než 10 tisíci obyvateli. Přes 97 % odpovědí přišlo od lidí s vysokoškolským vzděláním.








Další část studie je zaměřená na pedagogy a online únikové hry v distančním vzdělávání.

O únikové hry se nejčastěji zajímali učitelé předmětů matematika, český jazyk a angličtina. V odpovědích učitelů najdeme ale také např. psychologii, elektrotechniku, didaktiku, španělský jazyk či odborný výcvik.

Výbornou zprávou je, že nikdo z respondentů nezaznamenal negativní reakce. Naopak, výsledky ukazují, že ÚH měly v distanční výuce velký úspěch mezi žáky a studenty.



Nejčastěji byly ÚH v distanční výuce využívány k procvičování. Sloužily také jako nástroj pro zpestření výuky a vzhledem k časté organizační formě samostatné práce je velká část učitelů využívala také jako opakování probrané látky.

Přestože Morris (2020) i Lyman (2021) zdůrazňují výhody ÚH především v komunikaci a spolupráci. Učitelé zadávaly online ÚH v distanční výuce především jako samostatnou práci.

Úkoly, které byly součástí her měly v drtivé většině automatickou zpětnou vazbu. Využívalo je 80 % pedagogů. Výhodou je, že nevyžadují další kontrolu ze strany učitele a žák, nebo skupina, která hru absolvuje může samostatně postupovat. Tato forma je náročnější na čtenářskou gramotnost a v některých případech může dojít k zjednodušení průchodu

Analýza 10 nejpopulárnějších ÚH odhalila, že téměř všechny online hry měly úkoly odkazující na web LearningApps.org. Tento nástroj umožňuje tvořit interaktivní kvízy a úkoly, které nabízí hráčům po jejich splnění získání číselné, textové nebo obrázkové zpětné nejčastěji ve formě klíče, který je potřeba pro úspěšně absolvování.


Nejčastěji se hry tvoří v programu Google Slides. Tento nástroj vyzkoušelo 80 % respondentů. Ostatní nástroje jsou ve srovnatelné míře.

Nejčastějším zdrojem informací pro pomoc s tvořením byla multimediální platforma YouTube, kde se nachází tutoriály zdarma ke shlédnutí.





Můžeme pozorovat, že spousta tvůrců nesdílelo své výtvory s komunitou, ale raději je posílali přátelům či kolegům. Důvodů může být několik, ať už nejistota ohledně kvality hry, případně strach z negativní kritiky ze strany veřejnosti. Sdílení s lidmi, kteří jsou nám bližší a máme s nimi konkrétní vztahy, tak v jistých případech dává smysl.

Tvorba her vyžaduje pokročilejší znalost digitálních nástrojů. Rozvíjí kreativitu a vizuální vnímání při přípravě herních scén v grafických programech. Kombinace různých online zámkových mechanismů a aplikací pro vytváření úkolů rozšiřuje tvůrcům obzory a potvrzuje proč 90 % respondentů uvedlo, že došlo ke zlepšení jejich digitálních dovedností.